Na početku nove školske godine pozabavit ćemo se obrazovanjem koje je doživjelo transformaciju nakon ekspanzije umjetne inteligencije u svijetu. Način na koji učitelji poučavaju i učenici uče znatno se promijenio. Kao i u svakoj novoj tehnologiji, postoje pozitivne i negativne strane, samo je pitanje njihova omjera. Zasad možemo biti mirni jer je vaga prevagnula na pozitivnu stranu.
Govoreći o opasnostima, ovisnost o tehnologiji jedna je od najčešće isticanih i općenito se odnosi na internet i sve što ide uz IKT. Prekomjerno korištenje UI alata može smanjiti interakciju između učitelja i učenika te negativno utjecati na razvoj socijalnih vještina. Upotreba UI-ja zahtijeva i prikupljanje i analizu velikih količina podataka o učenicima, što otvara pitanja privatnosti i sigurnosti podataka. Nisu zanemarivi ni troškovi implementacije UI tehnologija. Umjetna inteligencija ne može nadomjestiti interakciju sa živim čovjekom, ona je može vjerno imitirati, no kopija ostaje kopija. Suosjećanje i emocije koje učitelji pružaju učenicima teško su nadoknadivi nedostaci nastave uz korištenje UI-ja.
Način na koji učitelji poučavaju i učenici uče znatno se promijenio
Umjetna inteligencija već je u velikoj mjeri implementirana u obrazovne sustave mnogih zemalja diljem svijeta. U SAD-u mnoge škole koriste alate temeljene na UI-ju za personalizirano učenje, automatizaciju administrativnih zadataka i analizu podataka o učenicima. Najpopularnije su platforme DreamBox i Knewton. Istodobno, i Kina je uložila značajna financijska sredstva u razvoj tehnologija baziranih na UI-ju za svoj obrazovni sustav. UI koriste za praćenje napretka učenika, personalizaciju učenja, no otišli su i korak dalje, pa se bave i prepoznavanjem emocija učenika tijekom nastave.
U mnogim školama diljem svijeta koriste se alati poput ChatGPT-a i Geminija za generiranje teksta, personalizirane upute i izradu prezentacija. Ti alati pomažu učiteljima u pripremi nastave i omogućuju učenicima da istražuju i uče na interaktivan način. Uporaba je legitimna kada je dio nastave i istraživačkog rada, sve dok se ne koristi u svrhu varanja na ispitima.
U Hrvatskoj CARNET-ov Projekt BrAIn uključuje razvoj kurikuluma za škole s ciljem podizanja digitalnih kompetencija učenika i nastavnika baziranih na korištenju umjetne inteligencije. Uz tehnička znanja i vještine, učenike se prije svega podučava što se podrazumijeva pod pojmom „etički izazovi umjetne inteligencije“.
Pandemija bolesti COVID-19 pokazala je da se osim učenika, koji su brzi u usvajanju novih informatičkih znanja, isto očekuje i od nastavnika, s time da su mlađi nastavnici motiviraniji. Mnogi učitelji u pandemiji uopće nisu bili spremni na korištenje novih tehnologija jer im je to bilo stresno. Unatoč svemu, činjenica je da tehnologija danas prilično dominantno diktira svoj tempo pa tako i u obrazovnom sustavu.
U svijetu danas postoje specijalizirane tvrtke koje se bave implementacijom IKT-a u obrazovni sustav. Jedna od takvih posluje u više od 70 zemalja i ima više od 22.000 zaposlenika diljem svijeta. Prelaze na digitalno učenje i trenutno od njega ostvaruju 66% svojih godišnjih prihoda. Štoviše, kreirali su prvu učiteljicu matematike na svijetu koju pokreće UI. Zove se Aida i javno je dostupna u App Storeu. No, njezinu učinkovitost u poboljšanju matematičkih vještina kod učenika, kao i kod drugih sličnih digitalnih alata, tek treba evaluirati.
Isto tako, jedna je indijska tehnološka tvrtka poznata po stvaranju zanimljivog obrazovnog sadržaja za studente prikupila ulaganja u vrijednosti od deset milijardi dolara samo tijekom prošle godine. Druga je tvrtka, koristeći neuroznanost, znanost o učenju i umjetnu inteligenciju kreirala programe koji personaliziraju učenje i identificiraju jedinstvene putove učenja za učenike u 25 zemalja. Svaki dan učenicima daju više od 60.000 pametnih preporuka pokretanih umjetnom inteligencijom. Tvrtke poput ovih grade potpuno novu tehnologiju koja utječe na obrazovne sustave i učenike diljem svijeta. Ali korisnost njihovih alata umjetne inteligencije u pomaganju učenicima iz različitih sredina tek se mora dokazati i adekvatno vrednovati.
Zato je potrebno još jednom istaknuti koliko veliku ulogu igraju učitelji u odluci o tome kako će se i koliko učenici koristiti UI-jem u nastavnom procesu. Da bi oni mogli adekvatno odlučiti, moraju najprije sami biti svjesni svih prednosti i rizika. Stoga je edukacija i obuka nastavnika ključna za potpuno razumijevanje prednosti i slabosti uvođenja novih tehnologija u nastavni proces.
Najmudriji je stoga postupni pristup uvođenju novih tehnologija koje se kombiniraju s onima tradicionalnima, uz pozorno praćenje posljedica i obavezne evaluacije nakon određenog razdoblja primjene.
795 - 796 - 12. rujna 2024. | Arhiva
Klikni za povratak